Ik neem jullie graag mee naar 10 mei 2017, de dag waarop ik als freelancer ben gestart.

Omdat ik in het verleden vaak op processen ben gestuit die te complex en tijdrovend waren, wist ik vrij goed welke diensten ik toekomstige klanten wilde aanbieden. Het optimaliseren van processen, deze efficiënter en sneller laten verlopen zou mijn hoofdzaak worden. Fast & Correct was geboren!

Naar mijn mening werken er nog (te) veel bedrijven behoorlijk inefficiënt. Dit vraagt niet alleen veel tijd van de werknemer maar ook veel geld van de werkgever.

Verandering speelt hierin een belangrijke rol. Het is belangrijk dat het eindresultaat klopt maar hou je niet vast aan de oorspronkelijke werkwijze. Herbekijk het proces en verbeter waar nodig!

Ondanks mijn concept waar ik 100% achter sta is het niet makkelijk geweest om klanten te vinden. Tot vandaag de dag wordt er nog zeer sceptisch gereageerd op het digitaal werken vanop afstand en het freelance gebeuren.

Enkele zaken die ik herhaaldelijk te horen krijg zijn:

  • Pieken moeten door het team opgevangen worden
  • We schakelen wel een interimkracht in die “goedkoper” is
  • We willen geen freelancer omdat die geen feeling heeft met het bedrijf
  • We willen de controle over het werk behouden

Ik zou graag weerleggen waarom een bedrijf net omwille van bovenstaande antwoorden voor een freelancer zou moeten kiezen:

  • Overbelast je team niet, zo voorkom je burn-outs.
  • Door een freelancer in te schakelen ga je minder uren moeten voorzien voor de inwerking. Freelancers werken zelfstandig. Ze kennen door hun jarenlange ervaring, het werk als geen ander. Als experten in hun vakgebied voeren ze de taken dan ook sneller uit waardoor je dus minder uren gefactureerd zal krijgen. Als je de berekening maakt kom je dus met een freelancer goedkoper uit.
  • Een freelancer kan even betrokken zijn als een vaste medewerker. Geef aan dat je dit belangrijk vindt en betrek ze bij meetings en events. En je kan ook op ze rekenen zonder een 9 to 5 mentaliteit.
  • Ook hier is het belangrijk om aan te geven dat je graag op de hoogte blijft van de status van bepaalde projecten/opdrachten. Delegeren is moeilijk maar je wint er heel veel tijd mee, tijd die je aan je andere taken kan besteden.

Door het coronavirus zijn veel bedrijven moeten overschakelen op het telewerken. We zijn door het virus op een keerpunt gekomen waardoor bedrijven hun beleid zijn gaan moeten herzien om hun diensten draaiende te houden. Telewerken is ineens wereldwijd de norm.

Ik ben alleszins benieuwd of de thuiswerktrend die al op gang is, in een stroomversnelling zal komen na deze pandemie. Zullen bedrijven deze trend verderzetten of zullen ze massaal weer overschakelen naar de oude manier van werken (vanuit het kantoor)?